söndag 24 augusti 2014

Folklig och modern byxa!

Nu ska ni få veta mer om året som gått och främst då vad jag sydde och designade. Lite av min kreativa process under mitt andra år på Sätergläntan.Jag kände att mina kunskaper satte sig allt djupare och allt eftersom kände jag mig säkrare och tryggare. Både med handsömnaden och övrig sömnad. Vi startade året med att sy byxor. En folklig byxa, efter en byxa från Stora Tuna. Marie Sjögren från Gustafs nära Borlänge var vår eminenta lärare. Min modell Philip såg fram emot att få ett par nya härligt röda byxor i kläde, fodrade med linne. Besvikelsen var stor när han insåg att han inte skulle få använda dem förrän efter Vårutställningen...
Sen blev det ett par byxor till mig själv också. I pepitarutig ylle, svarta linnepasspoaler och djup gren. Riktigt läckra faktiskt. Jag var lite tveksam först om jag skulle trivas, eller passa i byxor med djup gren... Men de är supersköna och sitter så skönt i midjan!

2 kommentarer:

Loretta sa...

Så fina byxor. Skulle vilja sy en snygg typ kostymbyxa med smala ben och riktigt djupa och lösa uppi. Men fattar inte riktigt om man behöver lägga kil i grenen eller bara göra grenen djupare? Tyvärr är jag inte kunnig i mönsterkonstruktion, men sy är jag bra på. Tänker typ Erik Saades mellobyxor. Hursom snygga brallor.

Loretta sa...

Om du delar med dig är min adress lorettawillander@hotmail.com