söndag 14 oktober 2012

Kjolprojekt, check!

Så var vårt första sömnadsprojekt klart. På fredagen var det dags för redovisning av våra kjolar.
Då fick vi redogöra för hur hela processen gått till. Arbetsbeskrivning, inspirationskälla för designen, tygkvalitet och skötsel, tygåtgång, funktion.
Vi fick också berätta om vi stött på problem på vägen och hur vi löste det.
Det var häftigt att se hur alla lyckats och spännande att höra var de andra fått sin inspiration ifrån.
T.ex Yuki som hämtat sin inspiration i det svenska blå ljuset, i mötet mellan himmel och naturen. I Tokyo där hon är uppvuxen är det aldrig mörkt... alltid är det några lampor tända i storstaden som påverkar det naturliga ljuset. Hennes kjol är i en underbar blå färg med småsmåsmå broderade silverstjärnor.

Själv sydde jag en svart enkel kjol med en trevlig detalj på bakstycket. Min inspiration startade då jag var på faster Karins begravning. Jag funderade på vikten av hur vi klär oss på begravning. För mig är det viktigt att klä mig så att jag känner att jag respekterar den som gått bort och inte tar för mycket fokus från det jag är där för. Att ta farväl.


 Dessutom kom den första snön i fredags, några flingor på backen... Här ser ni ut över Sätergläntan!

Inga kommentarer: