torsdag 3 januari 2008

"Sommarsquash, tokolosh" Rachel Zadouk

En fascinerande bok i Sydafrikansk miljö 1980-tal. Flickan Faith växer upp med sin mor. Modern går in i en depression när Faiths far lämnar familjen. Sorgliga upplevelser kommer till ytan när Faith i vuxen ålder får ärva huset där hon bodde sina första sju år.

Det jag tycker är häftigt med boken är att jag bjuds in i miljöer där jag aldrig varit. Hur jag får skapa mig bilder av platser i Sydafrika på 80-talet. 
Om någon nämner ICA-affären i t.ex Oskarshamn i Sverige så har jag en bild av hur det kan se ut där, trots att jag aldrig varit där. Men att skapa en bild av hur det ser ut på landet 20 mil söder om Johannesburg... ingen aning... Spännande!
En otroligt fin och levande bild får jag också av flickan Faith, hennes beskrivning av sin ångest över mammans sjukdom och hur hon överlever, som ett maskrosbarn, tack vare den färgade barnflickan Nomsa.
Man får också en bild av apartheid i praktiken. Hur man som litet barn tolkar de vuxnas beteende. 
Ser fram emot att få höra hur ni har upplevt boken...

Inga kommentarer: